Wali Band

Tuesday 22 April 2014

INSTITUSI IBADAT

SHAH JAHAN MOSQUE









Masjid Shah Jahan, yang dibina pada tahun 1889 oleh Dr Gottleib Wilhelm Leitner, masjid yang pertama dibina di UK dan Eropah Utara. Masjid ini terletak di Oriental Road di Woking, kira-kira tiga suku daripada satu batu dari stesen kereta api dan pusat bandar.




LONDON CENTRAL MOSQUE TRUST


Jawatankuasa Masjid dia berdaftar London Central Mosque Trust Limited sebagai Perbadanan Amanah pada bulan September 1947. Kelewatan 1944-1947 disebabkan oleh gangguan kepada kehidupan sivil yang terhutang kepada perang.
Tujuh perwakilan dari enam negara-negara Islam bertindak sebagai Pemegang Amanah. Pada tahun 1995, Majlis dikira anggotanya 20-9 negara. Lembaga Pemegang Amanah Pusat Kebudayaan Islam adalah Wakil Diplomatik negara-negara Islam yang diiktiraf kepada Mahkamah St James.
Dua objektif utama Jawatankuasa Masjid pada tahun 1944 adalah pembinaan masjid di lokasi yang diberi, dan penubuhan Pusat agama dan Kebudayaan masyarakat Islam Great Britain.





BIRMINGHAM CENTRAL MOSQUE


Masjid Birmingham Central tujuan kedua dibina dan salah satu masjid terbesar di Eropah Barat, yang dibina pada tahun 1969 dan dibuka kepada orang ramai pada tahun 1975. Nilai yang paling inspirasi masjid ini adalah kedudukan Multi-denominasi yang bermaksud ia bukan milik kepada mana-mana satu mazhab atau sekolah tertentu pemikiran tetapi ia mewakili semua orang Islam dari mana-mana latar belakang. Ia merupakan salah satu daripada bangunan-bangunan agama yang paling diiktiraf di bandar Birmingham dan hasilnya, sebilangan besar orang (Muslim dan Non-Muslim) melawat masjid sepanjang tahun.
Masjid Birmingham Central dibuka kepada orang ramai sepanjang tahun.





EXCETER MOSQUE


Pusat Islam di Exeter telah ditubuhkan pada tahun 1978 melalui usaha ahli perniagaan Islam tempatan dan pelajar berkenaan daripada University of Exeter. Sejak ia `s pembentukan ia telah berkembang dengan ketara dalam kedua-dua saiz aktiviti dan fizikal. Tujuan utama kami untuk menyediakan tempat yang ditahbiskan untuk menyembah Allah SWT telah dikekalkan di barisan hadapan. Di samping itu, beberapa projek lain telah dimulakan untuk membantu jemaah dan masyarakat yang lebih besar yang kita berkhidmat. Alhamdu lillah, pada tahun 1999 Majlis Bandaraya Exeter diluluskan untuk pembinaan dibina masjid.





GLASGOW CENTRAL MOSQUE



Majoriti umat Islam yang paling awal tiba di Glasgow dari India dan Pakistan telah tinggal di Gorbal. Kawasan ini sebelum ini telah menarik pendatang ekonomi dari Ireland dan kemudian, pendatang Yahudi, dengan banyak Itali yang tiba di-antara.
Umat ​​Islam semakin mengatasi pesaing tempat mereka solat, dari Oxford Street melalui Carlton Tempat dan akhirnya berakhir di tapak empat ekar yang hadir pada 1 Masjid Avenue, yang dibuka kepada orang ramai pada 18 Mei 1984 dengan kos sebanyak lebih tiga juta pound.





HUSSAINIA MOSQUE, BIRMINGHAM


Idaara Maarif -e -Islam atau lebih dikenali sebagai Hussainia adalah salah satu institusi Islam tertua dan paling ditubuhkan di United Kingdom . Perlembagaan pertama kami telah diterima pada 13 Ogos 1977. Kami adalah amal berdaftar ( 506755 ) dengan Suruhanjaya Amal England & Wales. Sila lihat perlembagaan diterima pakai kami untuk maklumat penuh dengan matlamat & objektif dan struktur organisasi.

Yang lebih baik kepada masyarakat dan memenuhi pertumbuhan semula jadi dalam senarai keahlian kami, Idaara memulakan program bercita-cita tinggi pada tahun 1996 untuk memodenkan kemudahan kami untuk memenuhi kehendak yang semakin masyarakat yang dinamik. Satu pencapaian besar sejak itu merupakan masjid kami tujuan semasa dibina dan pusat komuniti di mana kita kini mempunyai kemudahan yang mencukupi untuk solat, tempat letak kereta yang luas, dapur yang serba lengkap, kemudahan pengebumian penuh , perpustakaan dan masyarakat berbilang dan program pendidikan.


0 comments:

Post a Comment