Wali Band

Thursday 8 May 2014

PENGENALAN

UNITED KINGDOM


United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara dikenali sebagai United Kingdom ( UK) atau Britain adalah sebuah negara berdaulat yang terletak di luar pantai utara -barat benua Eropah. Negara ini termasuk pulau Great Britain ( tempoh kadang-kadang juga longgar diaplikasikan ke seluruh negeri), bahagian utara- timur pulau Ireland , dan banyak pulau-pulau kecil. Ireland Utara adalah hanya sebahagian daripada UK yang berkongsi sempadan tanah dengan negeri lain. Selain dari sempadan tanah ini , UK dikelilingi oleh Lautan Atlantik, dengan Laut Utara di timur, Selat Inggeris di selatan dan Laut Ireland di barat.

Bentuk di UK kerajaan adalah raja berperlembagaan dengan sistem parlimen, dan ibu kota adalah London semasa British raja - sejak Februari 6, 1952 - ialah Ratu Elizabeth II. United Kingdom merangkumi hampir satu perempat daripada daratan dunia dan adalah empayar terbesar dalam sejarah. Pengaruh British dapat dilihat dalam bahasa, budaya dan undang-undang sistem yang kebanyakan bekas tanah jajahannya .

United Kingdom adalah sebuah negara yang maju dan mempunyai ekonomi keenam terbesar di dunia mengikut KDNK nominal dan kelapan terbesar oleh pariti kuasa beli. Ia merupakan negara pertama di dunia perindustrian dan kuasa utama di dunia dalam abad ke 19 dan ke-20 awal UK kekal sebagai kuasa besar dengan ekonomi, kebudayaan , ketenteraan , sains dan politik pengaruh yang agak besar di peringkat antarabangsa ia adalah senjata nuklear negara yang diiktiraf dan perbelanjaan ketenteraannya berada di tempat keempat di dunia.


UK telah menjadi ahli tetap Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak sesi pertama pada tahun 1946 Ia telah menjadi ahli Kesatuan Eropah (EU ) dan pendahulu Komuniti Ekonomi Eropah ( EEC) sejak tahun 1973;  ia juga merupakan ahli Negara-Negara Komanwel , Majlis Eropah , G7 , G8 , G20 , NATO , Pertubuhan untuk Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD ) dan Pertubuhan Perdagangan Dunia ( WTO)





0 comments:

Post a Comment