Wali Band

Tuesday 6 May 2014

INSTITUSI PERBANKAN

ISLAMIC BANK OF BRITAIN      




Ditubuhkan pada tahun 2004 sebagai bank perniagaan pertama yang menggunakan konsep syariah yang mematuhi peraturan perbankan di UK dan Islamic Bank of Britain ini telah mempelopori perbankan Islam di UK selama satu dekad. Dengan bertujuan memberi tumpuan kepada aktiviti-aktiviti perbankan yang mematuhi undang-undang Islam, IBB telah dapat membuat perbezaan yang signifikan dan berkekalan kepada umat Islam di seluruh UK, membantu mereka untuk menyelamatkan masa depan keluarga mereka, mengembangkan perniagaan mereka atau membeli rumah mereka sendiri, tanpa menjejaskan kepercayaan mereka. Bank ini mematuhi peraturan syariah dan beroperasi tanpa menggunakan faedah dan diasaskan atas prinsip kewangan Islam yang diperolehi daripada perdagangan, keusahawanan dan perkongsian risiko. IBB mempunyai Pegawai Pematuhan Syariah berdedikasi (SCO) dan panel yang dianggotai Ulama Syariah, yang dipanggil Jawatankuasa Penyeliaan Syariah (SSC), yang bertindak sebagai badan bebas untuk menjamin bahawa  produk dan aktivitinya mematuhi syariah.






LLOYDS BANK




Berikutan bimbingan Islam merupakan bahagian penting dalam kehidupan setiap hari, oleh itu kami menjadikan ia satu bahagian penting dalam perbankan setiap hari. Jawatankuasa Syariah telah memberi petunjuk hidayah untuk membuat akaun perbankan yang sesuai untuk anda.
Perbankan yang berlandaskan Syariah - mempunyai keyakinan mengetahui wang anda akan disimpan mengikut undang-undang Syariah.
Tiada baki minimum.
Tiada kredit atau kepentingan debit.
Akses mudah kepada wang anda dengan kad debit Lloyds Bank Visa, anda boleh menggunakannya di kedai-kedai, dalam talian, telefon dan mengeluarkan wang di mesin Cashpoint ®.





ISLAMIC BANKING AND FINANCE  CENTRE – UK




IBFC - UK adalah pusat yang dinamik dan terbukti kecemerlangan di UK, dengan reputasi antarabangsa dalam menyampaikan kursus latihan berkualiti tinggi dan penyelidikan untuk pertubuhan-pertubuhan awam dan swasta berkenaan Perbankan dan Kewangan Islam.
Bekerja dalam persatuan bersama IBFIM - Perbankan & Kewangan Islam Institut di Malaysia, kami sedang diiktiraf sebagai salah satu daripada pusat-pusat latihan terkemuka di UK, dan organisasi pertama di Eropah, untuk menggalakkan pembangunan modal insan dan permintaan yang semakin meningkat dengan melatih golongan profesional dalam sektor Perbankan dan Kewangan Islam.
Persatuan kami telah diperkukuhkan lagi oleh kerjasama dengan Universiti Cardiff - Business School dan Pusat Islam, yang mempunyai pengetahuan yang besar dan kepakaran dalam Perniagaan dan Perdagangan dan Sumber untuk menyampaikan kursus-kursus ini, hampir sama standardnya dan tahap yang tinggi dalam pendidikan dan latihan bagi bidang ini.
Dalam IBFC kami menyediakan platform untuk pelajar-pelajar kita untuk rangkaian dan menyumbang kepada  dasar dan amalan pada peringkat tempatan, kebangsaan dan antarabangsa. Kami memudahkan organisasi awam dan swasta untuk menggunakan sepenuhnya perkongsian global kami dengan pelbagai organisasi di Malaysia, Timur Tengah dan Eropah untuk latihan, penyelidikan dan perkongsian amalan yang terbaik.






UK ISLAMIC FINANCES SECRETARIAT



UKIFS membawa bersama kerajaan dan industri untuk bersama-sama menggalakkan UK sebagai pintu masuk global bagi kewangan Islam. Objektif utama UKIFS adalah untuk menyelaraskan dan menggalakkan pembangunan kewangan Islam di UK dan untuk bertindak sebagai titik hubungan utama bagi badan-badan kerajaan UK termasuk Perdagangan & Pelaburan UK, Perbendaharaan dan pengawal selia.
Dalam mencapai matlamat ini, UKIFS mengendalikan empat faedah atau kumpulan kerja pengamal yang diterajui dan memacu pembangunan dan penyampaian matlamat yang strategik:
Institusi Kewangan Islam - dipengerusikan oleh Bank of London dan Timur Tengah
Perakaunan, Cukai dan Peraturan - dipengerusikan oleh KPMG
Pendidikan, Latihan & Kelayakan (ETQ) - dipengerusikan oleh CISI
Harta Tanah komersil - dipengerusikan oleh Raja & Spalding LLP
Undang-undang - yang dipengerusikan oleh SNR Denton LLP
Dengan lebih 2,000 individu dan organisasi berdaftar, UKIFS hari ini adalah badan yang terkemuka merentasi sektor dan membantu mempromosi dan membangunan kewangan Islam di UK.







ISLAMIC FINANCE ADVISORY AND ASSURANCE SERVICES



Ditubuhkan pada tahun 2007, IFAAS ( Penasihat Kewangan Islam & Assurance Services ) telah berkhidmat di dalam industri kewangan Islam dengan menawarkan pelbagai Penasihat Syariah yang khusus dan Audit bagi banyak institusi kewangan termasuk bank, syarikat insurans, pengurus aset, institusi pembiayaan mikro, korporat dan firma undang-undang. IFAAS juga telah memberi nasihat kepada pihak berkepentingan utama dan pihak berkuasa kepada pembangunan infrastruktur kewangan Islam termasuk peraturan, undang-undang & cukai rangka kerja dan modal insan.
Syarikat ini ditubuhkan dengan visi yang menyokong pembangunan dan pertumbuhan industri kewangan Islam terutamanya di Barat dan juga di seluruh negara lain di dunia. Pada masa ini kita sedang berkhidmat kepada pelbagai pelanggan institusi di seluruh Eropah , Afrika, Timur Tengah dan seterusnya , melalui pejabat kami terletak di UK, Perancis dan Bahrain.
Matlamat kami adalah untuk membantu peserta-peserta baru dan peserta sedia ada di pasaran untuk menggalakkan dan mengembangkan perniagaan mereka dalam bidang ini dan untuk membantu dalam mengatasi isu-isu yang berpotensi yang mungkin timbul dan menghalang kemajuan untuk membangun dan menyediakan produk kewangan yang mematuhi Syariah.






0 comments:

Post a Comment